Tuesday, October 18, 2011

BICARA HATI BAB 4

ZAHLIA sdg membaca novel Hati Seorang Wanita smbil berbaring ketika Tengku SYahran msuk ke biliknya lewat malam itu.Segera Zahlia bingkas bgun apabila terlihat wajah lelaki itu di muka pintu.Hati Zahlia berdebar tiba2.
  Tengku Syahran hanya melirik sekilas ke arah Zahlia sblum dia melabuhkan punggung di sofa panjang yg terdapat di hjung katil.Heningnya suasana yg menemani mereka saat itu.Zahlia kaku.Tengku Syahran membisu.Yg kedengaran hanya la bunyi angin yg berdesir masuk melalui lubang tingkap yg terbuka luas.
  "KAu betul2 maksudkan kata2 kau pd mak tadi?"soal Tengku Syahran memecah kesunyian antara mereka.Bahasanya tetap kasar sprti ptg tdi.Zahlia mentup novel yg dibacanya itu dan memandang Tengku Syahran dgn pandangan yg agak pelik.ZAhlia takut sebenarnya.Sifat Tengku Syahran terus berubah.Mana sifat dan bahasanya yg lembut?dulu bkn main lgi pujuk aku suruh tolong dia,ber'saya' dan ber'awak' konon.Penipu!
  "Kenapa?Awak percaya ke?" Tnpa menjawab soalan Tengku Syahran,Zahlia menanyakan soalan lain pula."Entah la.Tpi tgok gaya kau cakap tadi mcm percaya.Kau btol2 nak?Aku x kisah.Sekarang jgk lau blh dapat,"ucap Tengku Syahran bersahaja.
Tengku Syahran lantas bangun dan mengunci pintu.Zahlia terkesima.Lebih laju jantungnya berdegup.Tengku Syahran berpaling dan tersenyum.Makin melemahkan Urat2 sendi Zahlia.Dia x senang duduk.
 "Gila,awk dah lupa ke tntang syarat ketiga?Awak x dibenarkan menyentuh saya wlaupon kita halal berbuat demikian," Zahlia mengingatkan syarat perjanjian.
"Itu kita tolak ke tepi.Yg penting malam ni kita seronok!" Tengku Syahran semakin mendekati Zahlia.
"Syah saya dh tolong awk.Ingat! awk pernah kata awk xkan usik hak privasi saya." Zahlia mengingatkan lg.
 Sebenarnya Tengku Syahran msih ingat tetapi dia sengaja nak mengusik.Kekagetan wanita itu mencuit hatinya.Langkah Tengku Syahran terhenti kemudian dia kembali duduk di sofa.
"Habis,siapa suruh kau bgi mereka harapan?Kalau mereka menanti mcm mana?"
"Awk nk suruh saya jawab apa masa mereka tnya?Tolak permintaan mereka terang2?Bagitau mereka yg kita kahwin hanya sekadar utk dijadikan alasan agar awk dpt menolak kehadiran Linda?Cuba fikir sikit Syah!" Zahlia meluahkan hujahnya.
 Tengku Syahran bingkas berdiri.Merenung Zahlia dgn pandangan yg sungguh tajam.Bagaikan seekor harimau sdg menunggu mangsanya.
 "Kau tau x,selepas kau masuk tdi,mereka sibuk mencri nama yg sesuai utk cucu lelaki yg kau janjikan tu," beritau Tengku Syahran.
 "Biarkan la.Kalau awk x buat apa2 pda  saya,x adanya keluar budak tu pon,"jawab Zahlia.
 "Tapi aku x suka cara kau gunakan utk memenuhi harapan mereka.Cara kau tu akan menghampakan mereka.Aku x pernah cintakan kau.Jgn kau harap satu sen pon akan jatuh kalau kita berpisah.Aku pon x ingin menyentuh kau.Aku xkan benarkan kau mengandungkan anak aku.Kau dh dpt upah.Segala2nya dah selesai."
Zahlia terpana dgn kata2 Tengku Syahran.Hatinya terguris.Begitu payah dia  membuat keputusan utk membantunya,rupa2 nya dia langsung x pernah menghargai pengorbanannya.
 "Ingat!jgn sebut lgi pasal anak.Benci aku dgr!"
 "Dah la Syah! Tadi awk sendiri yg cakap,pandai2 la guna cara sendiri utk buat org percayakan kita.Berckp ikut kesesuaian keadaan.I'm doing my job."Zahlia membalas kata2 lelaki itu.
Tengku Syahran mendengus geram.Matanya merenung wajah Zahlia selamba.Nmun,riak yg selamba itu bertukar keruh.Zahlia seperti mahu menangis mengenangkan nasibnya.
 "kenapa kau buat mcm tu Alia?AKu x suka kau mereka2 cerita yg x wujud dlm skrip.Aku hanya mhu kau ikut apa yg aku suruh kau buat,jgn tambah benda yg x mgkin berlaku."
 "Tadi awk yg ckap tokok-tambah apa yg patut.Saya dh ikut.MAk awk yg timbulkan soal anak.Awk nak suruh saya jawab apa?Bagitau mereka yg kita x mgkin ada anak?" Zahlia berkata sambil melangkah ke tingkap.
 "Okay2.It's all my fault.Tapi kau kena janji dgn aku yg kau xkan buat mcm tu lagi." pujuk Tengku Syahran stlh mendapati wajah Zahlia sdh mula keruh.
  Zahlia mengetap bibir.Masih merenung gelap malamn yg memenuhi ruang seisi alam.Perlahan2 dia mengeluh.Betapa kerdilnya diri dia ketika itu.Terasa menyesal pula kerana menerima tawaran lelaki itu.Zahlia tunduk.Kalau dikesali sekali pun dah x ada gunanya lgi.Tengku Syahran sudah menjadi suaminya kini.Zahlia berpusing.Dia tersentak apabila mendpati Tengku Syahran berada betul2 di belakangnya.Lelaki itu sdg memandangnya dgn satu pandangan yg agak luar biasa.Zahlia berdebar2.
  "Apa yg awk nak buat ni?"
Tengku Syahran tersenyum nakal.Kakinya melangkah sedikit ke hadapan utk menghampiri Zahlia.
 "xkan kau nk tanya lagi?Tadi kau sendiri yang cakap,kau x kisah ada anak dlm tempoh setahun ni.Aku nak tuntut apa yg kau cakap," usik Tengku Syahran membuatkan Zahlia terasa bagai jantungnya direntap.
Segera dia melangkah ke belakang.Dia cuba menjarakkan diri.Namun Tengku Syahran semakin hampir.Makin lebar senyumannya apabila Zahlia terperangkap di permukaan dinding.
  "Syah,please,Jgn dtg dekat saya!" terketar2 Zahlia berkata.
 Zahlia cuba bergerak ke tempat lain ttpi tdak berjaya.Tubuh Tengku Syahran tlh pun berada di hadapannya.Ingin ditolak tubuh itu,namun dia tewas.Malah kedua2 belah tangannya digenggam kemas.Dia tdk mampu menolak lgi.Tengku Syahran mula mendekatkan wajahnya ke wajah Zahlia.
Dada Zahlia berombak kencang.Wajah Tengku Syahran semakin hampir.Makin terasa hangat hembusan nafas lelaki itu.Dia takut menghadapi kenyataan yg bakal terjadi.Dia benar2 tidak menyangka sampai begitu sekali tindakan Tengku Syahran terhadapnya.Dia berserah pd keadaan.
 Tiba2 kedengaran ketawa yg agak kuat.Lantas Zahlia membuka mata.Genggaman yg kuat di tangannya tdi mula longgar dan akhirnya terlerai.Tengku Syahran menjauhkan diri dgn ketawa yg masih bersisa.Zahlia mengerutkan dahi.
  "Kau ingat aku ni manusia jenis apa?Suka mungkir janji?Mesti kau fikir aku dh hilang akal kam?"soal Tengku Syahran sambil melangkah ke katil dgn ketawa yg masih kedengaran.
"Kau ni kelakar la Alia.Aku x seburuk yg kau seburuk yg kau sangkakan tau," ucap TEnku Syahran.
 Zahlia memandang nya dgn perasaan geram.Dia main2kan aku?kurang ajar betul!
   "Awak ni sebenarnya dah gila Syah!" jerit Zahlia tiba2. TEngku Syahran tersentak.
Alia, jangan jerit kuat- kuatlah.Aku dah pesan tadi kan!Nanti tak pasal-pasal ayah dan mak dengar!” marah Tengku Syahran.

“Biar mereka dengar.Awak peduli apa?” Zahlia terus menjerit.
 
“Alia!!!
Awak tipu saya Syah! Awak cakap awak boleh ikut semua syarat kalau saya sanggup kahwin dengan awak.Sekarang awak tengok apa dah jadi? Saya kena menghadap karenah adik-beradik awak, saya kena menghadap mak dan ayah awak dan saya kena menghadap muka awak hari-hari dalam bilik ni.” SuaraZahlia mula bergetar kuat.Hatinya tiba-tiba diruntunpilu.Seluruh anggota badannya terasa lemah.Dia terjelepok di tepi dinding.Tiba-tiba sahaja perasaan sebak mencuit-cuit nalurinya.Zahlia sudah tidak dapat membendung perasaansedihnya lagi.Lantas Zahlia menangis di situ juga. 
Tengku Syahran bingkas bangun.Merenung Zahlia dengan rasa simpati.Wanita itu masih
menangis tersedu sedan sambil memeluk lutut.Timbullah rasa kesal di hati Tengku Syahran. 

“Dah! Pergi! Jangan ganggu aku.Kau penipu! Kau pendusta!” jerit Zahlia sekuat hati. 
 
“Okey, okey, aku takkan ganggu kau.Tapi tolong jangan jerit Alia.Nanti mak dan ayah dengar."pujuk Tengku Syahran. 
Zahlia x berkata apa2.Dia hanya menangis.

"Dah la tu,kau tidurlah atas katil.Biar aku tidur kat sini ni aje," pujuk TEngku Syahran lgi.Dia melangkah ke sofa dan merebahkan tubuhnya.Dia tidak mahu mengganggu Alia lagi.Biarlah Zahlia melayani perasaan sedihnya.Akhirnya, Tengku Syahran terlena di situ.

No comments:

Post a Comment